Facebook
Twitter
Mobile
RSS
RSS
RSS
Les Gets Invitation VIP

   
 
FR
VOORVERKOOP TICKETS
Partners

Condroz 2018

Vous êtes un riverain, vous avez subi des dégradations ?
info@condrozrally.be
Tel 085 25 26 06
Fax 085 25 26 02

01 November 2014  -  Condroz Rally
Problemen met de versnellingsbak voor Petter Solberg
Princen leider na de eerste lus
De winnaar van vier manches van het Belgische kampioenschap, Kris Princen (Subaru) leidt de debatten in de rally van de Condroz na de eerste lus van 7 klassmentsproeven, met een recordopkomst aan publiek. Cédric Cherain en Xavier Bouche volgen en de favoriet Petter Solberg verloor een halve minuutt met versnellingsbakproblemen.

Volop zon, droge wegen en ongelooflijke drommen mensen langs de wegen van de klassementsproeven en in het centrum van Hoei: de 41ste editie van de Rally van de Condroz begon in de beste omstandigheden.

Petter Solberg (Citroën C4 WRC) kweet zich van zijn favorietenrolen ging van bij aanvang aan de leiding maar hij verloor een dertigtal seconden in de proef van Forseilles. Dat maakte de zaak van Kris Princen (Subaru Impreza WRC S12B), die al viermaal won dit seizoen. "Buiten een kleine fout in het laatste deel van de klassementsproef op Forseilles, kende ik niet het minste probleem in deze lus", verduidelijkt de leider. "Van in het begin van de wedstrijd vond ik het goede ritme ...maar ook de anderen gaan zeer snel!"

En inderdaad, Cédric Cherain (Ford Fiesta R5) gaat hard in het begin van deze rally, en kruist complexloos de degens met Kris Meeke (Citroën DS3 R5) om zo de tweede plaats algemeen in te nemen bij de terugkeer naar Hoei, op 11"4 van de leider. Xavier Bouche (Ford Focus WRC) bezet voor zijn part de 3de plaats op 17"8. "Ik koos voor deze Ford Focus omdat ik een gokte op een vettig terrein zoals we gewoonlijk zien in de Condroz...", analyseert de man uit Marche."Op het droge denk ik dat de Citroën C4, die ik goed ken omdat ik er ééntje reed in 2013, efficiënter is dan de Focus. Maar naarmate de kilometers ken ik de wagen steeds beter en lig ik op vinkenslag..."

Petter Solberg is vierde op 28"8 en ligt voor Freddy Loix (Skoda Fabia Super 2000), die vertraging opliep door een lekke band en een stel remmen die hem niet veel vertrouwen inboezemen. De dubbbele Belgische kampioen staat 33"7 achter een uitstekende David Bonjean (Citroën Xsara WRC + 36"7) en Eric Cunin (Skoda Fabia WRC + 46"8). Die laatste is in strijd verwikkeld met Bertrand Grooten (Citroën DS3 WRC + 47"5), nog altijd in zijn leerperiode met de wagen. Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5 + 47"9) volgt dan, voor Yves Matton (Citroën Xsara WRC + 59"7), die ook al een lekke band had.

We moeten al zakken naar de 11de positie om Kris Meeke (Citroën DS3 R5 + 1'12"5) te vinden waarvan de tijd op KP4 nog moet worden nagekeken. De Brit gaat vooraf aan Xavier Baugnet (Ford Fiesta R5 +1'54"5), Jean-Pierre Vandewauwer (Porsche 997 + 1'56"6), Davy Vanneste (Ford Fiesta R5 + 2'03"8), Neil Simpson (Skoda Fabia S2000 + 2'39"4) en Ludovic Sougnez (Mitsubishi R4 + 2'42"5).

Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R3) staat 20ste geklasseerd en is de leider in het officieuze klassement van de tweewielaangedreven wagens, voor Gino Bux (Peugeot 208 R2), die wel de leider blijft in de erg betwiste klasse van de RC4.

Het begin van deze 41ste editie werd gekenmerkt door een groot aantal opgaves want een twintigtal teams ontbraken al op het appel. In deze lijst van pechtvogels vinden we onder andere Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC - stuurbekrachtiging), Olivier Collard (Mitsubishi EvoX - mechanische pech), Alexandre Busin (Skoda Fabia WRC - brand), zijn broer Cédric (Mitsubishi Evo9 - van de baan), Manu Canal Robles (Renault Clio R3T - van de baan), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2 - mechanische pech), Stephan Hermann (Fiat Punto - aandrijfas), Didier Bosseloir (Honda Civic - mechanische pech), Frédéric Bouvy (Ford Escort RS - kabel van de koppeling), Jean-Pierre Destrument (Mitsubishi Evo9 - van de baan), enz.

De deelnemers zijn nu onderweg voor een tweede lus van zeven proeven die nog op het menu staan voor deze eerste dag.

 
 
Previous
Condroz Rally   01 Novembre 2014
Nu al vele opgaves
Solberg voor Princen en Meeke
Condroz Rally   01 Novembre 2014
Hydraulische problemen
Opgave van Solberg!
Lees meer