Facebook
Twitter
Mobile
RSS
RSS
RSS

   
 
FR
Live radio

90.0 FM

 Streaming

Partners

Vous êtes un riverain, vous avez subi des dégradations ?
info@condrozrally.be
Tel 085 25 26 06
Fax 085 25 26 02

09 November 2011  -  Condroz Rally
Condrozrally
Lhonnay: "Klaar voor de klassenstrijd!"
Door in 2010 op de derde plaats algemeen te finishen zette Stéphane Lhonnay in zijn achtertuin de mooiste prestatie uit zijn carrière neer. Dit jaar, bij zijn 17de deelname, is hij zich er terdege van bewust dat hij die prestatie moeilijk zal kunnen verbeteren, maar door voor Mitsubishi EvoX te kiezen beschikt hij over een gelijk(w)aardige wagen als die van zijn tegenstanders in de klasse. Lhonnay kan zich dus voluit toeleggen op de zege in Klasse 3 (Groep N), waarin de concurrentie niet min zal zijn.

Stéphane, vorig jaar was jij de lokale held, maar hoe blik je vooruit naar deze editie?
Na vier deelnames met mijn Lancer Evo 9 heb ik besloten een trapje hogerop te zetten. Het was tijd om over te schakelen naar een EvoX en afgaand op de weersvoorspellingen heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze. Ik heb de wagen voor het eerst aan de tand gevoeld tijdens de Omloop van Vlaanderen en de bolide beviel me onmiddellijk. Ik ben op dat vlak dan ook helemaal in de wolken!

De concurrentie in Groep N belooft zwaar te worden. Zorgt dat voor extra motivatie?
Zeker en vast. Klasse 3 is de best bezette klasse van allemaal. En deze keer hoef ik niet te rekenen om een eventuele titel te veroveren. Ik kan dus vanaf de eerste chronorit voluit aanvallen, met de klassezege als enig doel. Ik zie wel waar me dat in de algemene rangschikking brengt. Maar het opnemen tegen de nieuwe kampioenJonas Langenakens, maar ook tegen Dominique Jullien, Cédric De Cecco en Olivier Collard (deze laatste met een Subaru Impreza WRX, red.) is een mooie uitdaging. En dan mag ik zeker Cédric Cherain niet vergeten. Hij won immers Groep N in de East Belgian Rally. Als het dit weekend droog blijft, dan zal zijn Renault Mégane RS nog meer te duchten zijn.”

Je bent dus van plan om alle criticasters, die beweren dat je te afwachtend rijdt, het zwijgen op te leggen.
Als je met een beperkt bandenbudget rijdt, de wagen je eigendom is en je zonder verzekering rijdt, dan denk je inderdaad wel twee keer na vooraleer helemaal voluit te gaan. Maar dit jaar huur ik een wagen, beschik ik over topmateriaal, voldoende nieuwe banden en is de auto, uiteraard, verzekerd.  Ik kan dus van bij de start voluit aanvallen en hoef achteraf van niets spijt te hebben. En als dat niets mocht opleveren, dan kunnen mijn criticasters het deze keer niet op de rijder steken… (lacht).

Wat zijn de sterke punten van de Evo X?
De motor is krachtiger en het chassis is efficiënter. Alleen het hogere gewicht is een handicap in vergelijking met de Evo 9. Maar toen ik met deze auto had gereden, vroeg ik me af hoe ik in 2010 nog zo dicht bij Romain geraakte. Ik heb tenslotte toch met mijn Evo9 de titel gepakt door zijn EvoX te verslaan.

Ligt het parcours je een beetje?
Absoluut. Het is sinds enkele jaren niet meer gewijzigd, zoveel te beter. Het is alleen spijtig dat Clavier er niet meer bij is, al ben ik niet zeker dat de proef in droge omstandigheden zo bepalend zou zijn geweest als vorig jaar. Ik hoop alleen maar dat Tihange de uitslag niet zal vervalsen en dat alles er, ondanks de kunstmatige chicanes en verkeersdrempels, goed zal verlopen…

 
 
Previous
Condroz Rally   09 Novembre 2011
Spektakel gegarandeerd voor de 38ste editie
De WRC's favoriet, maar de S2000's zullen hun vel duur verkopen
Condroz Rally   10 Novembre 2011
Condrozrally
Snijers : "Het wordt een leuke strijd!"
Lees meer